Hainan en het zuidoosten van China

28 december 2009 Sanya
Inmiddels zijn we twee weken op Hainan. We hebben hier al eerder gefiets, maar we vonden het nu veel leuker. De vorige keer was het namelijk in de periode van het Chinese nieuwjaar en was er nergens iets te doen. Alles was uitgestorven. Dat was nu anders. Leven in de dorpjes, meer drukte op straat. En we hadden nu ook beter weer. We hebben nu veel meer van het eiland gezien. Veel binnendoorweggetjes gefietst. En dan kom je ook het mooie Hainan tegen. Je moet echt weg van de hoofdroute. Dan is het net alsof je in Thailand ofzo fietst. Door de kokosnootplantages bij Wenchang. Langs een geweldige baai bij Shimei. Het binnenland in naar de hoogste berg van het eiland, Wuzhishan van 1835 meter. Je fietst dan door een tropisch gebied.
Daar hoor je ook de vogels fluiten, zie je veel vlinders en hoor je geen getoeter van brommertjes of bussen. Heel erg prettig om te fietsen.
We zijn nu beland in Sanya. De tropische strandplaats van China. Het strand is ook echt mooi hier. Er wordt niet heel veel gezwommen, maar vooral in een Hawai-outfit over het strand geparadeerd. De temperatuur is echt zeer aangenaam.
Onze fietsdagen zitten erop. De kilometerteller is net boven de 1800 kilometer blijven steken. De laatste fietstdagen in het binnenland van Hainan waren nog wel even pittig. Veel klimmen, veel op en neer, maar de natuur was geweldig. Maar inmiddels staat het karton om de fietsen in de pakken klaar in de hotelkamer.
Hier in Sanya hebben nog twee rustdagen en dan vliegen we door naar Guangzhou. Daar blijven we dan nog twee dagen, want er schijnt nog best veel te zien te zijn.
En net voor de jaarwisseling stappen we in het vliegtuig. Champagne in de lucht dus.
Eerst gaan we hier vanavond nog een keer de markt bezoeken. Dat is namelijk geweldig hier in Sanya. Je gaat zelf naar de vismarkt, koopt alles vers en gaat dan naar een restaurant om het te laten bereiden.
En je hebt een geweldige keus. We hebben nog nooit zo veel schelpdieren gegeten als hier. Je hebt een pond inktvisjes voor een euro, een vis van ongeveer een kilo voor 2 euro en een kilo grote garnalen voor 3 euro.  Ja, het leven is soms verrukkelijk en de Chinese keuken eigenlijk altijd.
Wij gaan nog een paar dagen genieten en wat cultuur snuiven in Guangzhou en dan komen we richting het koude Nederland. Daar zullen we ook wat foto's op de site zetten.

15 december 2009 Haikou
Hieronder staat wat ons plan was. Inmiddels is dat toch wat gewijzigd: weer vanwege het weer.

We reizen licht deze keer. We hebben allebei slechts de twee grote achtertassen bij ons. Dat scheelt veel gewicht. Alles gaat helemaal goed met de vlucht en op 30 november komen we aan in Guilin.
Het is makkelijk om weer op bekend terrein te beginnen. Een hotel zoeken is makkelijk. Het goede restaurant zit er ook nog steeds.
China zelf is ook weer van o ja. Het voordringen van de mensen in de rijen. De taal moeten we weer even oppikken, maar de belangrijkste zaken weten we snel genoeg weer. Het rochelen en spuwen.
De pisgoot is de eerste keer weer even slikken.

We zijn de volgende dag direct naar Yangshuo gefietst. Een saaie rit, maar de eerste dag is ook een beetje infietsen. Yangshuo is ook bekend terrein, maar de vorige keer hebben we daar niet zo veel van de omgeving gezien. We zijn nu de eerste dag langs de Yuling-rivier gaan fietsen, dat viel ons wat tegen. Maar de dag erna zijn we naar Xingping gefietst en hebben we een stuk langs de Li-rivier gelopen. Dat was mooi. Nu begrijpen we waarom iedereen zo enthousiast over dit gebied is: een fantastisch karstgebergte. We wilden vanuit Xingping een route terug naar Guilin volgen. We hadden alleen een verkeerde afslag te pakken en eindigden toen op een pad dat niet eens de naam dirttrack mag hebben. Na ruim 10 kilometer ploeteren en klimmen kwamen we erachter dat dit toch echt niet de goede weg was (alhoewel we het al wel een keer of vijf gevraagd hadden).
We merkten hier ook dat voor de balans van de fiets de voortassen toch ook nodig zijn. Op een paar steile stukken slipten we weg op de stenen en ik (we) konden niet meer starten met fietsen, omdat de fietsen gingen steigeren. Dat was dus de fiets omhoog duwen. Ook naar beneden heb je minder grip. Wat meer gewicht op de fiets is soms dus best handig.

Maar goed, wij dus via dezelfde weg terug naar Xingping en we hebben daar een stuk de boot genomen naar Yangdi. Dat is volgens beschrijvingen het mooiste gedeelte van de Li-rvier. Wij hebben ook erg van deze rit op het bamboebootje genoten. Alhoewel de bamboe tegenwoordig geen bamboe meer is, maar pvc-buis. Het onderhoud is tegenwoordig ook belangrijk.

Daarna zijn we doorgefietst naar Ping An. Dat was voor het eerst weer echt klimmen. Een prachtig groene vallei in naar de Dragon's Backbone rijstvelden. Een erg mooie rit. Onderweg zagen we ook de eerste minderheden.
Nog een Yao-bruiloft gezien. De Yao-dames in dat dorp staan bekend om hun lange haren. Sommige hebben de haren echt op de grond hangen. Wat een gewicht moeten die wel niet op hun hoofd meedragen!

We hadden deze fietsdagen ook goed weer. Dat veranderde in Ping An. Regen, mist en kou. En de voorspellingen waren erg slecht: regen en sneeuw. En het zou alleen maar kouder worden. Op zich niet erg, ware het niet dat ze geen verwarmingen in de kamers hebben. Die worden dus erg klam en fris.
Na twee dagen fietsen in het regenpak besloten we toch wat warmer weer op te gaan zoeken, vooral ook omdat er nog veel slechter weer op komst was.

We hebben toen een bus genomen naar Nanning en door naar Beihai. Ruim 650 kilometer zuidelijker. En de temperatuur verdubbelde! We zagen ook weer zon.

En inmiddels zijn we vier fietsdagen verder en zijn we gisteren aangekomen op Hainan Dao. Ja, we zijn hier al geweest, maar het is zo ongeveer de enige plek in China waar het nog echt lekker weer is en waar de vooruitzichten ook redelijk zijn. Het is tenslotte ook vakantie. Inmiddels hebben we ook allebei roodverbrande koppies.

We hebben in ieder geval al wel veelvuldig kunnen genieten van de Chinese keuken. Twee keer per dag heerlijk eten. Voor ontbijt hebben we toch liever brood en dat is hier niet zo heel erg lekker, maar dat wordt dubbel en dwars gecompenseerd door de heerlijke lunch en het avondeten.
We hebben nog geen hele spannende zaken gegeten. Het meest exotisch was volgens mij de varkensstaart. Toen twijfelden we even of het wel van een varken was, want diezelfde middag hadden we ook genoeg honden op de markt zien liggen. Die markt was wel exotisch. Je kon er alles van je gading vinden, boskatten, ratten in verschillende houdanigheden: gedroogd, alleen gevild, nog levend, wat je maar wilde.

We gaan nu richting zuid Hainan. Vandaag wat zaken regelen in Haikou en morgen weer op weg.
Het fietsen is in ieder geval weer erg lekker. Was zeker weer in het ritme komen, zure benen en het achterwerk maken het bij de start in de ochtend even wat minder fijn.

Oktober 2009
Eind november vliegen we weer naar China. We gaan dan een maand rond Guilin en in Guizhou fietsen.
In 2008 zijn we in deze regio geweest, maar toen hadden ze daar de 'slechtste winter in 50 jaar'. We hopen nu meer van de omgeving en de mensen te kunnen genieten.
We zien er naar uit om weer in China te gaan fietsen. Al is het alleen maar voor het eten.............
We zijn nu nog bezig met het uitstippelen van een route. Zodra we meer weten, kunnen jullie dat hier lezen.

Gebied waar we gaan fietsen