De hoge passen in het noorden van India

Thuis, 3 augustus
Inmiddels vertoeven we al weer een week op Nederlandse bodem. Toch nog een laatste verhaal op de site.
Na ons vertrek uit Leh zijn we richting Manali gaan rijden. De eerste dag kwamen we vlak bij het klooster van Thiksey voorbij allemaal zeer mooi uitgedoste dames. In Shey bleek een klooster ingewijd te worden door een belangrijke lama.
Onze fietsplannen hebben we toen even omgegooid, in Thiksey een guesthouse genomen en terug gereden naar Shey.
Wat opviel was hoe welkom we waren bij deze ceremonie. We werden direct naar binnen gehaald, moesten mee eten en werden ook na afloop nog uitgenodigd. Mooi om mee te maken!
 
De route die we gingen fietsen hebben we vier jaar geleden vanaf de andere kant gereden. Toch heel anders van deze kant. Bovendien is er in vier jaar tijd best veel veranderd. Ten eerste lag er nu sneeuw, maar er zijn nu ook meer mogelijkheden om te slapen bijvoorbeeld. Wil niet zeggen dat de kwaliteit van die mogelijkheden ook altijd beter is geworden :-). Via Upshi naar Rumtse, naar Tso Kar. Een mooi zout meer, waar we de zeldzame zwartnek kraanvogels weer hebben gespot. Door naar Pang, Sarchu, Jispa en Keylong. Af en toe lag er een heel goed stuk asfalt, zoals richting Pang, maar vaak genoeg was de weg slechter dan vier jaar geleden. Het verkeer over deze hoofdader is ook alleen maar toegenomen.
Indi?rs zelf reizen ook meer. Op de motor door Ladakh is momenteel helemaal 'hot'. En het Panggong-meer is heel populair nadat er een 'bollywood-film' is opgenomen.
 
Maar de natuur en de bergen: fantastisch. Wat is dit toch een geweldig stuk van de Himalaya. Drie hoge passen van ruim of bijna 5000m hoog. Wat een geweldige uitzichten levert dat op. Een paar erg mooie fietsdagen.
 
En dan de laatste fietsdag naar Manali. De beruchte 'Rohtang'-pas, niet qua hoogte maar qua wegdek en blubber.
We hebben geluk. Het is een goede dag, geen regen, niet al te veel blubber en we zijn natuurlijk goed geacclimatiseerd. De top op nog geen 4000 meter is dus zo overwonnen. Dan volgt er een geweldig mooie afdaling naar Manali.
 
Vanuit Manali nemen we een taxi naar Delhi. Nog geen 600 kilometer, maar daar doen we 16 uur over. We zitten liever een dag op de fiets............
In Delhi zijn we gelukkig maar 1 dag. We hebben ook een goed hotel geboekt, dus we hoeven de stad niet in. Een zwembad, een massage en een goed restaurant zijn ruim voldoende om ons onze laatste dag te vermaken.
 
En met net geen 2000 kilometer op de teller, maar genoeg hoogtemeters, vertrekken we weer richting Nederland.
 
Leh, 7 juli
Het gaat ons goed. Zijn inmiddels voor de tweede keer in Leh. De eerste keer zijn we vanuit het islamitische Srinagar de boedhistische wereld in gereden. Via drie passen naar Lamayuru, een mooi klooster. De passen werden steeds hoger, dat was goed voor het acclimatiseren. Wat mooi is van deze route naar Leh, is dat je direct tussen de bergen rijdt. Gelijk hoge witte reuzen om je heen en op de tweede dag fiets je al langs gletsjers. De sneeuwgrens ligt daar een stuk lager dan in Leh, dus al op 2800 zagen we de eerste sneeuw en gletsjers.
De diversiteit van de mensen is groot. Schaapherders die zo uit Afghanistan of Pakistan lijken te komen, de zakenmannen uit Kashir tot de mensen die uit Tibet en Nepal komen.
 
Leh zelf is nogal veranderd. Ze zijn hier ook het hele centrum aan het renoveren, veel gebouwen hebben ze platgegooid (ja, onze favoriete bakker is exit) en er ligt amper nog bestrating. Over een paar maanden ziet het er vast heel mooi uit, nu is het vooral stoffig.
 
We wilden via de Wari-pas de Nubra vallei in. Alleen dat lukte niet helemaal. Een geweldige klim naar de pas van 5300m. Daar moesten we de fiets een paar kilometer door de sneeuw duwen en toen strandden we 500 meter voor de top. We moesten terugkeren, de sneeuw werd te dik, we wisten niet hoe het aan de andere kant van de pas was en het dreigde weer te gaan sneeuwen. Toen we weer beneden waren hoorden we van de dame in de homestay dat de pas gesloten was, vandaar dat het zo lekker rustig was qua verkeer :-).
Het weer is trouwens heel anders dan vorige jaren dat we in dit gebied waren. Meer regen, dus op hoogte meer sneeuw. En overdag smelt die sneeuw, veel smeltwater, ijs en sneeuw. Het smelten levert ook lawines en aardverschuivingen op. Deze zaken maken het fietsen niet makkelijker. Maar de sneeuw op de bergen, maakt de bergen wel nog indrukwekkender.

De spectaculaire Kardung La beklommen, volgens India de hoogst berijdbare weg ter wereld. Volgens onze gps niet, maar 5400 meter is hoog genoeg voor ons lijf, om exact te zijn gaf onze gps 5398 aan. Op de berg lag ook erg veel sneeuw. Lawines dus. Afdalen in een rivier van smeltwater. Onze fietsen hebben nog nooit zo veel water gezien.

Mooie kloosters gezien: Lamayuru, Chemrey, morgen naar Hemis. Vandaag een begrafenis meegemaakt, indrukwekkend.
En dan wil ik jullie het karma van Jasper niet onthouden. Vier jaar terug kreeg Japs een klapband bij het klooster van Shey. Dat kan natuurlijk gebeuren, alleen nu vier jaar later op dezelfde plek weer, bad karma......

Nu een paar dagen in Leh, even wat bij eten, wat anders dan dal en rijst. Op zich niets mis mee, we eten hier prima, alleen beetje saai.

Morgen vertrekken we voor de laatste etappes naar Tso Moriri en dan naar Manali, nog een dag of 12 fietsen.
     
India 2015
In juni vertrekken we naar het noorden van India. We stappen dan zes weken op de fiets door het mooie Himalaya landschap. De perfecte rit om onze nieuwe fietsen uit te gaan proberen.
We willen daar vanuit Srinagar en de Zanskar-vallei naar Leh fietsen. In 2011 zijn we al via Lahaul en Spiti naar Leh gereden. En vanuit Leh is het de bedoeling dat we via de 'hoogste' pas de Nubra-vallei in fietsen. Ook willen we graag Tso Kar, Tso Moriri en Tso Pangong, dat doorloopt in Tibet, bezoeken.
Redelijk wat hoge passen, niet overal geplavijde wegen, maar het lijkt ons wel weer fantastisch. Plannen zijn groots en we zien wel hoe ver we komen. Als we tijd genoeg hebben, rijden we via de Saachi-pas richting Dharamsala.
 
Vanuit India zullen we jullie vanaf juni op de hoogte houden. Binnenkort zal ik een kaartje van de geplande route posten.