Langs de kust in Thailand

Doha, 31 december
Het zit er weer bijna op. We zitten nu op Doha te wachten op onze vlucht naar Amsterdam.
Na 18 fietsdagen, 1600 kilometer en compleet versleten remblokjes zit het er op. De remblokjes zijn niet versleten vanwege het ruige wegdek ofzo. We hadden verkeerde blokjes gemonteerd gekregen, dus halverwege de trip heeft Jasper bij hemzelf al V-breaks erop gelegd. We hadden nu ook een keer geen reserve bij ons, want het zou toch een korte trip zijn en normaal gaan ze wel een paar duizend kilometer mee.
Maar goed, nu dus niet.
Na een paar dagen Khao Lak zijn we afgereisd naar Prachuap Khiri Khan. Daar de beste maaltijd van de reis gehad: krabcurry, gegrilde inktvis, makreel in curry, zeevruchtensalade en oesteromelet. Luxe!
Daarna nog een fietsdag naar Hua Hin. Het strand nog een keer bezocht. Het was daar nu echt stukken drukker, echt hoogseizoen. En gisterochtend hebben we de fietsen gepakt en in de middag de vliegveldbus naar Bangkok genomen. En inmiddels zit de helft van de vlucht er op.
Allemaal een goede jaarwisseling en tot in 2016! Wij denken al aan een volgende reis :-)

Khao Lak, 25 december
De oversteek naar de Andamankust was niet heel spannend. Via Huai Yot, naar Trang en door naar Pak Meng. Een kustplaats die betere gloriedagen heeft gehad. Wel erg groen, veel natuurparken hier. En ze houden hier van hanengevechten en stierenvechten. Nu laten de eigenaren de stieren dan vroeg in ochtend uit. Dat is wel grappig, lopen er allemaal heren met een stier aan de lijn langs de kant van de weg.
Daarna zijn we doorgereden naar Krabi, een toeristische plaats. Daar even een rustdag gehouden. Een strand daar in de buurt bezocht en daar een stuk gelopen. Krabi is bekend als vertrekpunt naar veel eilanden, maar waar iedereen het waarschijnlijk ook wel van kent is van de karstbergen hier. Die karstbergen liggen ook in zee en die leveren de bekende kustplaatjes van Thailand op. De tocht door naar Phang Nga reden we daar ook helemaal tussendoor. Een mooie rit.
Ook door naar Khao Lak via rollende heuvels bleef het zo groen. Er zijn hier ook heel veel natuurparken, niet voor niets natuurlijk. Khao Lak is een stuk kust in Phang Nga. Dit gebied is tijdens de tsunami in 2004 erg hard getroffen. Daar zie je ook nog steeds gevolgen van.
Het is wel een geweldig stuk kust van Thailand. Turquoise water, bomen op het strand voor de schaduw. Super. Het mooiste strand dat we deze reis gezien hebben. Zeker geen vervelende plek om Kerst door te brengen.
En waar bestond onze kerstmaaltijd uit? En gefrituurde witte snapper met knoflook en peper, papayasalade en een massamancurry met groenten. En het smaakte best :-)

Nakhon Si Thammarat, 19 december
Inmiddels staat er een kleine 900 kilometer op onze teller en zijn we aangekomen in Nakhon Si Thammarat.
De weg hier naartoe hebben we veel aan strandjes kunnen slapen. Mooie baaien, bungalowtjes op het strand, voelt echt als vakantie.
De temperatuur is gelukkig wat gezakt. We hebben zelfs regen gehad (en dan ook echt regen, straten blank enzo). Overdag is er ook wat bewolking, maar eigenlijk is dit heel erg prettig fiets weer. Als we in de ochtend starten is het 25 graden in plaats van 33, heel veel fijner vinden wij dan.
Veel vlinders en vogels onderweg, van ijsvogels tot grote roofvogels. Ook een enkele slang, de meeste zie je doodgereden op straat liggen, maar we hebben er ook een paar zien oversteken..........
Nakhon Si Thammarat is een oude stad. Hier staat de belangrijkste tempel van het zuiden van Thailand. Die is mooi, hebben we vanmiddag bezocht. Ze hebben er ook een erg mooie collectie oude boeddha-beelden, daar zouden we er graag eentje van uitzoeken :-)
Richting het zuiden van Thailand zien we ook de moskees verschijnen. De mosliminvloeden zijn hier groot. Grappig dat dat binnen 100 kilometer verandert.
Mensen zijn hier vriendelijk. Gisteren mochten we niet eens zelf onze lunch afrekenen. Een 'welkomstcadeautje' van deze meneer. Het is hier ook beduidend minder toeristisch. Er waren genoeg plekken waar we maar met zijn 2-tjes verbleven.
We gaan nu kijken hoe we de oversteek naar de andere kant gaan maken, om dan een stuk verder te fietsen aan de Andaman-kust richting het noorden.

Chumphon, 12 december
Vier dagen terug zijn we dan toch begonnen met fietsen. Via kleine weggetjes richting het zuiden. Een mooie kust, veel groen en af en toe hele leuke weggetjes. We hadden nog geen goede kaart van Thailand, dus op de afstanden verkeken we ons wel een paar keer, maar het is allemaal redelijk vlak, dus niet heel zwaar rijden.
Wat het zwaarder maakt, is de temperatuur. Om 9 uur is het al 30 graden en dat loopt op richting 37/38 tussen de middag. Iets op het hoofd is hard nodig, blouse aan, het is toch warm en goed insmeren. En vooral heel veel blijven drinken. Jasper ziet er al weer uit als een wielrenner in ieder geval. Een paar keer lekker in zee kunnen zwemmen, maar ook op gegeten door zandvliegen. Dus eigenlijk ziet Jasper er uit als een wielrenner met mazzelen.
We hebben vanmiddag een kaart op de kop weten te tikken, dat maakt het iets makkelijker waarschijnlijk. En dan gaan we morgen verder richting Surat Thani.

Hua hin, 7 december
Gisteren hadden we nog het plan om vandaag de fiets te stappen, maar dat is helaas niet door gegaan. Gistermiddag kreeg Jasper ineens koorts. Na het eten moest hij zich zo ongeveer terug slepen naar het hotel. En vannacht was het helemaal een ramp. Fikse koorts, hoofdpijn, beroerd, niet zo'n fijne nacht dus.
We zijn dus nog maar een dagje in Hua hin gebleven. Nu aan het einde van de middag gaat het wel beter. We zien wel of we morgen kunnen vertrekken. Al met al hebben we weleens een makkelijkere start gemaakt met vakanties :-)
Maar de zon schijnt, het weer is goed, je kan hier lekker eten, dus komt vast helemaal goed.

Hua hin, Thailand, 6 december 2015
Veranderingen in de plannen. Onze vlucht vanuit Doha naar Bangkok was nogal vertraagd. Daardoor misten we de aansluitende vlucht naar Ho Chi Minh. Vrijdag kwamen we daar dus niet meer weg vanaf het vliegveld in Bangkok. De vlucht was geboekt bij een andere maatschappij, dus dat was ook helaas pindakaas.
En in Thailand hebben ze dit weekend een lang weekend vrij vanwege de verjaardag van de koning. Alle vluchten zijn dus of volgeboekt of heel erg duur. We zouden dan ook niet voor maandag verder kunnen of veel geld moeten betalen voor een vlucht.
Vrijdag hebben we besloten om maar de nacht door te brengen in de buurt van het vliegveld en daar even onze opties te bekijken. En we hebben nu besloten om maar in Thailand te blijven. Zaterdag de bus naar Hua hin genomen. Daar zijn we gisteravond aangekomen. Jasper is nu de fietsen in elkaar aan het zetten. En als we ons goed voelen starten we morgen onze trip richting Hat Yai in het zuiden.
Maar naar drie dagen reizen zijn we best even brak. Temperatuur van ruim 30 graden is heerlijk, maar wel even wennen.
Straks als we een rondje gefietst hebben, voelen we ons vast weer goed en gaan we eens kijken of we een kaart van Thailand kunnen scoren. Sawadee!

November 2015
Vietnam is twee jaar geleden heel goed bevallen. We zeiden toen al dat we graag een keer terug willen.
We hebben nu de mogelijkheid om dit jaar een tweede reis te maken, niet zo heel lang voor ons, maar dat hoeft niet minder leuk te zijn. We vertrekken 3 december voor 4 weken naar Vietnam. We weten nog niet precies wat we daar gaan fietsen. Dat beslissen we als we in Ho Chin Minh zijn: Mekong-Delta of omhoog richting Hue?
Jullie horen het dus nog! We gaan in ieder geval een paar weken relaxed fietsen met de zon op ons lijf. Hebben we allebei zin in!